Friday, August 2, 2013

Bacaan-Bacaan Dalam Solat Dalam Rumi

Solat Fardhu adalah kewajipan setiap umat Islam di dunia ini. Manakala solat sunat adalah sangat digalakkan bagi setiap umat Islam.

Solat akan menjadi lebih kusyuk jika kita mengetahui makna atau maksud bacaan dalam solat kita.








Rukun-Rukun Solat

  1. Niat
  2. Takbiratul Ihram
  3. Berdiri tegak bagi yang berkuasa ketika solat fardhu dan bagi yang tidak berkuasa, disebabkan sakit dan sebagainya boleh melakukannya secara duduk, berbaring , telentang atau dengan isyarat.
  4. Membaca surah al-Fatihah pada tiap-tiap rakaat.
  5. Rukuk dengan toma`ninah.
  6. I`tidal dengan toma`ninah
  7. Sujud dua kali dengan toma`ninah
  8. Duduk antara dua sujud dengan toma`ninah
  9. Duduk tasyahud akhir dengan toma`ninah
  10. Membaca tasyahud akhir
  11. Membaca selawat ke atas nabi pada tasyahud akhir
  12. Membaca salam yang pertama
  13. Tertib ertinya mengikut urutan dalam mengerjakan rukun-rukun tersebut.


Sebutan & Maksud Takbiratul Ihram



Sebutan & Maksud Doa Iftitah





Sebutan & Maksud Al-Fatihah




Sebutan & Maksud Doa Qunut




Allah humah dini fiman hadait.
Wa’a fini fiman ‘afait.
Watawallani fiman tawalait.
Wabarikli fimaa a’tait.
Waqinii syarramaa qadzait.
Fainnaka taqdhi wala yuqdha ‘alaik.
Wainnahu layadziluman walait.
Walaa ya’izzuman ‘adait.
Tabaa rakta rabbana wata’alait.
Falakalhamdu ‘ala maaqadzait.
Wastaghfiruka wa’atubu ilaik.
Wasallallahu ‘ala Saidina Muhammadinin nabiyil ummiyi waala aalihi wasahbihi wasalam.



Sebutan & Makna Bacaan Semasa Rukuk




Sebutan & Makna Bacaan Semasa I’tidal




Sebutan & Makna Bacaan Semasa Sujud




Sebutan & Makna Bacaan Semasa Duduk Antara Dua Sujud




Sebutan & Makna Bacaan Semasa Tahiyat Awal




Sebutan & Makna Bacaan Semasa Tahiyat Akhir


Source :

94 comments:

  1. trima kasih semoga bermanfaat bagi kita semua amin

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum semua, saya hamba Allah dari Brunei ingin share duduk antara dua sujud:

    Rabbighfirli.. (Tuhanku, ampuni aku..)
    Warhamni.. (Sayangi aku..)
    Wajburnii.. (Tutuplah aib-aibku..)
    Warfa'nii.. (Angkatlah darjatku..)
    Warzuqnii.. (Berilah aku rezeki..)
    Wahdinii.. (Berilah aku petunjuk..)
    Wa'Aafinii.. (Sihatkan aku..)
    Wa'fuannii..(Maafkan aku..)

    ReplyDelete
  3. Semoga Allah memberikan mu ganjaran disyurga. Jazakallah khairan. Sangat membantu. Alhamdulilah.

    ReplyDelete
  4. Doa antara dua sujud itu tidak betul

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih, sudah diperbetulkan. semoga Allah membalas sebaik-baiknya jasa kalian.

      Delete
  5. Ya . Duduk antara dua sujud itu tak betul.. wajburnii (tutup aibku) baru kemudian warfaqni (angkatkan darjatku) ... skadar share. Tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih, sudah diperbetulkan. semoga Allah membalas sebaik-baiknya jasa kalian.

      Delete
  6. Terima kasih...Mohon share ya akhi...

    ReplyDelete
  7. Tq...ilmu ini sangat bermanfaat,dapat membetulkan yang mana yang silap,dan menambah yang mana yang kurang

    ReplyDelete
  8. salam saudara, bolehkah saya menggunakan slaid2 ini untuk mengajar budak2 sekolah? saya akan sertakan link kepada page2 kalau budak2 mahu rujuk lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. w'salam. silakan tuan, bebas untuk digunakan utk apa2 tujuan pun. ilmu milik Allah, tugas kita untuk sebarkan ikut kemampuan.

      Delete
    2. saya juga berhajat menggunakannya utk murid saya. jazakallahukhairan kathira

      Delete
  9. Enter your comment...alahamdulilah terima kasih

    ReplyDelete
  10. Assalam,

    Mohon izin untuk share the images ya. Jazakallah

    ReplyDelete
  11. Alhamdulillah dgn bantuan saudara ku,ak dpt jugak ilmu dari sini,

    ReplyDelete
  12. Alhamdulillah dgn bantuan saudara ku,ak dpt jugak ilmu dari sini,

    ReplyDelete
  13. terima kasih saudara seagama..

    ReplyDelete
  14. thankyou so much dear admin , hanya Allah je mampu membalas

    ReplyDelete
  15. Terima kasih. Ia sangat membantu sy..alhamdulilah .

    ReplyDelete
  16. terima kasih ..izinkan saya share ya

    ReplyDelete
  17. terima kasih...alhamdullilah

    ReplyDelete
  18. Alhamdulillah....terima kasih.Mohon Share sahabat..

    ReplyDelete
  19. Assalamu'alaikum...ejaan saidina dalam rumi sepatutnya sayyidina
    Wallahu'alam

    ReplyDelete
  20. semoga bermanfaat untuk kita semua , hamba allah.

    ReplyDelete
  21. Salam admin,
    Pada doa qunut ayat ke 6 tu kena tukar "t" kepada "k"
    "Fainnaka taqdhi wala yuqdha ‘alait."
    Maaf klu sy yg silap

    ReplyDelete
  22. terima kasih kerana berkongsi ilmu, harap ada lebih byk lg doa2 tulisan rumi, ilmu yg bnar2 bmanfaat.. terutama rumi dan trjemahan bhs mlayu dlm solat.. terima kasih.. smoga Allah mmberkati usaha saudara/saudari.. alhamdulillah..

    ReplyDelete
  23. saya dan anak murid saya belajar dan ambil.yg haq semata mata drpd tuan dan blog tuan..terima.kasih.

    ReplyDelete
  24. terima kasih, moga diberkati tuhan

    ReplyDelete
  25. assalammualaikum terima kasih 😊

    ReplyDelete
  26. doakan saya supaya dapat berubah untuk ke jalan allah

    ReplyDelete
  27. Alhamdulillah..amat membantu.

    ReplyDelete
  28. assalaam. Ana copy paste untuk insan yang memerlukan. Semoga Allah berkati perjalanan hidup anta/anti.

    ReplyDelete
  29. Terima kasih... Sangat bermanfaat

    ReplyDelete
  30. Terima kasih atas panduan anda berikan sungguh bermakna buat sya

    ReplyDelete
  31. Alhamdulillah, satu langkah yang baik dengan adanya artikel ini. Ianya dapat membuatkan kita semua lebih memahami maksud dan bacaan yang betul dalam solat. Terima kasih atas panduan. :)

    ReplyDelete
  32. alhamdulillah..selame sye hidup..hari ini baru terfikir nk mencari maksud2 nye...terima kasih saudara

    ReplyDelete
  33. terima kasih, mohon perkongsian yaa

    ReplyDelete
  34. Assalamualaikum wbt.
    Mohon copy artikel dan ilustrasi untuk simpanan peribadi. Boleh di guna untuk mengajar anak. Terima kasih tak terhingga. Mudah2an saya dianugerah istiqomah untuk kembali pada fitrah. Saya doakan tuan sentiasa di bawah payung al Khaliq.

    ReplyDelete
  35. Assalamualaikum wbt.
    Mohon copy artikel dan ilustrasi untuk simpanan peribadi. Boleh di guna untuk mengajar anak. Terima kasih tak terhingga. Mudah2an saya dianugerah istiqomah untuk kembali pada fitrah. Saya doakan tuan sentiasa di bawah payung al Khaliq.

    ReplyDelete
  36. Mohon untuk share ya..terima kasih.

    ReplyDelete
  37. Bismillah mohon kongsi ilmu....

    ReplyDelete
  38. 😆😆😆Alhamdulillah...Saya suka sangat!!!😍Semiga darjat anda dinaikkan oleh Allah SWT di syurgaNya

    ReplyDelete
  39. Sangat manfaat utk kami..sekeluarga untuk mempelajari..terima kasih admin..

    ReplyDelete
  40. Mohon copy untuk rujukan peribadi. Terima kasih.

    ReplyDelete
  41. Mohon copy ya admin. Alhamdulillah terbaik.

    ReplyDelete
  42. Maaf brtnya . Boleh kah kita sholat tp/sambil berpandukan / melihat Telifon krna aku baru bljar . Tidak mudah menghafal jgk . Ka harus aku hafalin dlu baru aku solat .

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh. hukumnya harus. semoga Allah merahmati usaha tuan & tuan menjadi istiqomah dalam menunaikan solat.

      Delete
  43. Masya Allah tabarakAllah, jazakAllahu khairan kathira atas perkongsian ini saudara. Sangat bermanfaat

    ReplyDelete
  44. Assalamualaikum bang. Saya mualaf dan ini sangat membantu saya. Mohon izin saya copy untuk kegunaan sendiri ya. Terima kasih ya.. Salam dari Malaysia. Alhamdulillah

    ReplyDelete
  45. Terima kasih banyak2, alhamdullillah. Baru belajar tentang cara2 nak sembahyang

    ReplyDelete
  46. Alhamdulillah Terima kasih mmg berguna......

    ReplyDelete
  47. Alhamdulillah..terima kasih..saya simpan yaa..semoga allah merahmati kamu dan keluarga kamu..

    ReplyDelete
  48. Alhamdulillah & terima kasih utk share Ni sgat2 bermanafaat & bergunaberguna .

    ReplyDelete
  49. Dh lama nk betulkn bacaan solat..tp malu nk tanya..Alhamdulillah sy jmpa post ni..bru dpt tau berapa byk silap bacaan dlm solat sy..allahuakbar

    ReplyDelete
  50. assalamualaikum mohon sesiapa boleh ajarkan saya solat...mmmmmm.......

    ReplyDelete
  51. saya memerlukan ppertlongan kalian para sahabat ku tentang ilmu agama islam sebab saya sorang mualaf....saya perlukan kekuatan dalam diri...saya x dapat berdiri sendiri tanpa kalian..mohon kalau ade group berkaitan dengan agama boleh add saya.sekian

    ReplyDelete
  52. terima kasih banyak share ilmu.. sy copy semua ya tuan...

    ReplyDelete
  53. salm..mintak izin untuk digunkan pada ank murid ye..jzkk

    ReplyDelete
  54. Assalamualaikum Tuan, ilmu yg bermanafaat, mohon share n copy yer

    ReplyDelete
  55. Assalamualaikum Tuan, mohon copy ye

    ReplyDelete
  56. Alhamdulillah ALLAHuakbar. Perkongsian yang bermakna. Semoga dilimpahi rezeki yang berkongsi amin

    ReplyDelete
  57. Assalamualaikum . Ustazah kalau ade yang tak berkeberatan tolong saya ajar silat �� yang duduk negeri sembilan area jempol / seremban . Call : 0134608677 mohon sorang hamba Allah tolong saya , saya Islam tapi saya tak pandai solat ������

    ReplyDelete
  58. Mohon share. Semoga dimurahkan rezeki

    ReplyDelete
  59. Subhanallah... Terima kasih tuan, sy nak gunakan sebagai modul hafalan bacaan dalam solat utk anak2 istimewa sekolah sy.. mohon halal ye tuan. Semoga terus mengalir pahala kpd tuan selamanya...

    ReplyDelete
  60. Subhanallah... Terima kasih tuan, sy nak gunakan sebagai modul hafalan bacaan dalam solat utk anak2 istimewa sekolah sy.. mohon halal ye tuan. Semoga terus mengalir pahala kpd tuan selamanya...

    ReplyDelete
  61. thanks for sharing may allah bless you ameen

    ReplyDelete
  62. Terima kasih bsgus sangat untuk budak budak

    ReplyDelete
  63. Tuan mohon sya untuk simpanan belajar solat

    ReplyDelete
  64. Terima kasih bg semua yg tlg translate...sy mmg nk fhm kn setiap perkataan bg lbh khusuk n sng hafal n xlupa...sy doakn semua yg terlibat dilimpah rahmat allah...kerana membantu sesama manusia...amin

    ReplyDelete
  65. mohon izin utk saya print yea.. moga semua yg terlibat mendapat ganjaran pahala berterusan asbab ilmu ini.. in shaa Allah..

    ReplyDelete
  66. mohon share ye tuan

    ReplyDelete
  67. Terima kasih admin ilmu yang sangat bermanfaat..sy juga ada kongsikan bacaan solat dalam rumi untuk mereka yang masih dalan proses pembelajaran : https://www.tehokaw.com/2013/05/bacaan-solat-dalam-rumi.html

    ReplyDelete
  68. alhamdulillah mohon izin share ya tuan..moga dipermudahkan urusan dunia akhirat..aminn

    ReplyDelete
  69. Alhamdulillah sangat mudah di fahami mohon copy ya

    ReplyDelete
  70. Terima kasih mohin shere ya

    ReplyDelete
  71. Alhamdulillah , terima kasih untuk perkongsian yang berilmu.. ilmu ini amat bermakna bagi saya yang sedang belajar untuk solat...

    ReplyDelete